Bemelegítés

Főként a téli reggeleken látni a lakótelepi parkolókban, ahogy még napfelkelte előtt, járó motorú autókat vakarnak ki a jég és hó fogságából. Még él a régi beidegződés a Lada/Trabant korszakból: az autót indulás előtt melegíteni kell. Ráadásul miután 10 perc jégvakarás után jól lefagyott a kezünk, meleg utastérrel indulhatunk útnak.

De jót teszünk-e így az autónak?

A rövid válasz az, hogy nem! Azaz a motor járatásával, a "bemelegítéssel" pont, hogy ártunk a kocsinknak, mivel így sokkal több ideig ketyeg a motor hidegen, jóval tovább tart felmelegednie, mint menet közben.

Hogyhogy?

A hosszabb magyarázathoz nem ússzuk meg a technikai ismereteket, de igyekszem rövidre fogni.

Alapvetően mindig arra kell törekedni, hogy a motor minél kevesebbet járjon hidegen, és minél kevesebbszer indítsuk el hidegen. A hideg alkatrészek miatti motorkopás az egyik legfontosabb tényező a motor élettartama szempontjából. A belső égésű motorok a teljes életciklusuk alatti kopás 70%-át nem üzemmeleg állapotban szedik össze, így igazából a megtett kilométerek számlálója helyett sokkal praktikusabb lenne egy olyan műszer az autóban, ami a hidegindításokat, és a hideg motorral eltöltött perceket számolja. Ezzel sokkal közelebb állnánk a motor valós használtságához.

Visszatérve az eredeti felvetéshez: ha csak járatjuk a motort (mondjuk miközben jeget kaparunk), úgy - mivel nincsen "terhelés alatt" - sokkal lassabban fog bemelegedni, mintha elkezdenénk vele közlekedni.

Persze nem szabad egyszerre elkezdeni nyúzni. A legjobb, amit tehetünk az autóval, ha beindítás után visszafogottan, de elkezdünk közlekedni.

Kiigazítás: Most pedig egy kicsit (de csak kicsit) ellentmondok az eddigieknek: indítás után ne induljunk el azonnal!

Viszont valóban nem kell a motort járatni. Benzines autónál várjunk fél percet, dízelnél pedig 1-et. Ez pedig azért kell, hogy a motorolaj, ami a motorblokk alján pihen, szépen eljusson körbe az egész motorba, és elláthassa a feladatát: "vegye finom burokba" az alkatrészeket. Addig kapcsoljuk be a biztonsági övet, ellenőrizzük a tükröt, és keressük meg a kedvenc zenénket. Azután indulás!

+1 érdekesség: a motor hőmérsékletét jelző kis mutató a hűtőfolyadékot méri, de attól, hogy az már elkezdett melegedni, még a motorban lévő olaj messze nem érte el a kedvező hőmérsékletét. Pedig ennek ismerete sokkal fontosabb lenne! Sajnos nagyon kevés autóban van még ehhez mérőóra.

+1 tipp: a motor bemelegedését segíthetjük, ha az első 3-4 percben nem használjuk a fűtést, azaz kikapcsoljuk. Így a kezdeti meleget nem vonjuk el a motortól. 

fotó: Cartárs Blog