A közlekedési lámpák

A Szombathelyi Közlekedők - Szoköz oldalán találtuk azt a számunkra is sokszor bosszantó jelenségről szóló videót, amikor is a közlekedési lámpák rossz programozása csak tovább tetézi a forgalmi dugók által gerjesztett stresszt.

De miért is van szükségünk a lámpákra?

Az első közlekedési lámpát 1868-ban helyezték forgalomba Londonban. Feltalálója John Peake Knight, nottinghami vasútmérnök volt; a jelzőberendezés akkor még sokkal jobban hasonlított a vasúti közlekedésben alkalmazott szemaforhoz. A jelzést úgy szabályozták, hogy eltakarták az éppen nem szükséges színt adó rész, működtetését a forgalmi kereszteződésben szolgáló rendőr biztosította. Egyébként az akkor még gázüzemű lámpa alig egy év használat után felrobbant, és a szolgálatban lévő rendőr is életét vesztette a balesetben.

A modern elektromos közlekedési lámpák már amerikai találmányok voltak. Akkor még nem használták a sárgát: a lámpa két színe – a piros és a zöld – mellett egy berregő berendezés keltette hangjelzés szolgálta a figyelemfelhívást a szín és egyúttal a forgalmi rend változására.

Az első összekapcsolt közlekedésilámpa-hálózatot 1917-ben az amerikai Salt Lake Cityben építették ki; ez 6 részegységből állt, és szintén ember irányította. Itt gondoltak először a „zöld hullámra” is, ami azt jelenti, hogy a kezdeti zöld jelzés után a többi lámpa olyan ütemben kapcsol át a szabad jelzésre, hogy az autósnak ne kelljen lefékeznie, megállnia.

És nálunk mi volt a helyzet?

Magyarországon az első berendezést Budapesten a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél állították fel, a Corvin Áruház mellett 1926-ban; a '40-es évek elején pedig már 40 csomópontban irányították a közlekedést lámpákkal. A vidék kicsit később került sorra, 1959-ben Miskolcon készítették el az első vidéki jelzőlámpás irányítást.

Nem csak egyfajta létezik

A különböző régiókban a közlekedési lámpák működése is eltérő lehet. Például Kanadában létezik egyfényű, villogó zöld lámpa, mely jelzi az autóval közlekedőknek, hogy elsőbbségük van balra kanyarodáskor a szembejövő haladókkal szemben. De Ausztriában is megvillogtatják a zöld fényt, a sárgára váltás előtt jelez a sofőröknek a készülő forgalmi rend változásról.

Sőt, van, ahol a piros jelzés ellenére, kellő körültekintés mellett a jobbra kanyarodás megengedett. Ilyent viszont itthon, Magyarországon sose tegyünk!

fotó: járókelő.hu

---

Tetszik, amit csinálunk? Lájkolj, olvass, iratkozz fel!

facebook.com/piszkavas
piszkavasmedia.blog.hu
youtube.com/channel/UC6b6xdrBCQ9duXz5cw5QyAg
piszkavasmedia@gmail.com