Helyi legendák - A szombathelyi villamos

2018. október 22. 16:14 - Lancelot0

1879. június 4-én Szombathely lakói különleges napra ébredtek. Ekkor indult el Szombathelyen, Budapest és Miskolc után, a villamos.

A vonal hossza kezdetben 1,6 km volt. A tervek szerint, Szombathely legforgalmasabb részét, a pályaudvart kötötte össze, a sétálóövezetként funkcionáló Szent István parkkal. Ezzel megjelent egy új közlekedési forma az Omnibusz és a bérkocsik mellett, ami gyorsan nagy népszerűségre tett szert a lakosság körében.

A felsőbb réteg számára lealacsonyító volt a villamossal közlekedés, a legszegényebbek pedig nem engedhették meg, még ezt az akkori mércével is rendkívül olcsónak számító viteldíjat sem, így legfőképp a munkás és középosztály körében vált felkapottá.

A szerelvények hajnali 5-től este 11-ig szállították az utasokat. Forgalmasabb napokon két járat is közlekedett egyszerre. A kocsikra postaládát is szereltek, és nem csak személy, hanem áru és csomag szállítására is használták. Kezdetben nyitott volt, az utasokat és a vezetőt nem védte semmi, de a későbbiek folyamán ezt átalakították és innentől már zárt kocsikkal közlekedett. A járatok 12 perces időközönként közlekedtek és 150-szer tették meg a távot egy nap alatt.

Az 1970-es évekre az utasforgalom elérte az évi 7 millió főt. Az 1960-as évekre megjelentek az autóbuszok, amik elkezdték kiszorítani a kötöttpályás közlekedést, bár villamos továbbra is nagyon népszerű maradt, a kedvező viteldíj és a gyors, megbízható menetidő miatt. Ám a városvezetés a buszokban látta a közlekedés jövőjét, ezért 1974-ben a városi tanács kimondta a villamos halálos ítéletét.

Az utolsó kocsi 1974. augusztus 20-ának estéjén gördült be az állomásra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://piszkavasmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr2514316289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.